Becsengetnek a francia oviban


Kezdődik az iskola, és érdeklődve olvasom különboző blogokon, melyik ország, milyen sajátosságokat tudhat magáénak, és aztán természetesen megjelennek az összehasonlítások is, melyik ország miben másabb: akár jobb vagy rosszabb a magyar oktatásnál. Sikerült belefutnom egy magyar anyuka nyilatkozatába a francia iskolákról, akinek ugyan még csak 14 hónapos a kislánya és 5 éves a kisfia, de a francia oktatási rendszerről máris véleménye van, mégpedig nem túl hízelgő, annak ellenére, hogy a saját gyermekei még be sem tették a lábukat az általános iskolába. Hát....érdekes. 
Na mindegy, szóval elhatároztam, hogy megpróbálok nem ömlengve (én hatalmas francia oktatás rajongó vagyok), lehetőség szerint objektív képet festeni a francia iskolakezdésről.

Ha jól emlékszem erről már írtam, de a francia iskola struktúrája máris egy hatalmas különbség a magyar iskolarendszerhez képest. Napról napra csepegtetem számotokra az információt, különben akár könyvet is írhatnék erről a remek témáról. Mesélek majd a tanszer vásárlás gyönyöréről (ami lássuk be, lényegesen egyszerűbb és olcsóbb, mint Magyarországon) iskolai támogatásokról, és egyéb magyar szemnek kifejezetten vérszemet adó nyalánkságokról.  
Ja és hogy mire fel merem a véleményem leírni? 
Van nekem egy 18 hónapos, egy 7 éves lanyom egy 8 éves SNI, sérült gyerekem és egy 16 éves kamaszom. Tehát a  gimnáziumig én már mindent láttam, illetve a nagylany miatt már az egyetemekből is kiművelődtem. A sérült gyerkőc révén meg aztán külön fejezetet nyithatok a speciális nevelési igényű gyermekek oktatásáról. Na de ne szaladjunk ennyire előre. Kezdjük az óvodával. Igen az óvodával kedves olvasók, és mindjárt megértitek, hogy miért.

A francia oktatás lényege, mint szinte minden a  francia közjogban,  a "Libertee Egalitee, Fraternitee" jegyében zajlik. Tehát az iskola mindenki számára kötelező, és biztosítani kell 16 éves koráig, egyenlő jogokkal, és pénzügyileg szolidárisan egymásra nézve. A francia közoktatás minden gyermek számára ingyenes. Nyilván itt, Franciaországban élő honfitársaim elkezdenek felhorkanni, politikai hovatartozásuktól függően, hogy hát azért ez nem teljesen így van. Na de kérdem én, ha magyar viszonyokhoz hasonlítom, akkor ugye azért abban megállapodhatunk, hogy ugye ugye jobb a helyzet, mint a magyar iskolákban?

Iskola felépítése:
L école maternelle (óvoda):
PS (petit section) kis csoport
MS (moyen section) középső csoport
GS (grand section) nagy csoport
L`ecole primaire (általános iskola)
CP: 1 osztály
CE1: 2. osztály
CE2: 3. osztály
CM1: 4. osztály
CM2: 5. osztály
L`ecole secondaire(középiskola, amely kezdődik a college (M.O.-on ált. isk. felsőtagozat)
6. eme: 6. osztály
5 eme: 7. osztály
4 eme: 8. osztály
3 eme: középiskola 1. osztaly
Majd folytatódik lycee generale - gimnázium, lycee professionele - szakközépiskola, vagy lycee technique -  szakiskola)
2 eme: középiskola 2. osztály
1 ere: középiskola 3. osztály
terminale: középiskola 4. osztály amelynek a végén érettségit BAC-ot tesznek a tanulók.
A BAC lehet:
BAC S: reál érettsegi, amiben a metamatika fizika, kémia, biológia a fő tárgyak
BAC L: amiben a humán tárgyak (francia, törtenelem és az idegen nyelvek) a dominánsak
BAC ES (economique et social) ami közgazdasag földrajz, történelem és matematika domináns. Természetesen, hogy ki milyen szakon érettségizik, már a 1 ere - ben el kell döntenie, ennek megfelelően van összeállítva az órarend, és az adott tárgyak magasabb óraszámban jelennek meg.
Egyetemi és elitintézmények

École maternelle 
Nálunk az óvoda megfelelője. Az ovi kihagyhatatlan az oktatási rendszerből, hiszen 3 éves kórtól a gyerekek szinte kivétel nélkül megkezdik "iskolai életüket". Nagyon ritka bolha errefelé az a kölök, aki ne járna már 3 évesen legalább délelőtt suliba, de a reggel 9.00-től  délután 17.00-ig tartó tanítás a jellemző a francia óvodákra. Az óvoda ugyan nem kötelező, de hogy PC legyek, kifejezetten ajánlott, hiszen a nagycsoport már iskolaelőkészítő is. Mire megérkeznek a gyerekek a CP-be (1. osztály) addigra ismerniük kell az ABC-t, le kell tudni irniuk a nevüket és 15-ig ismerniük kell a számokat és ezek sorrendjét, fogalmát. Igenis önállóságra nevelnek, hiszen iskolás korára egy farncia gyereknek például illik késsel - villával étkeznie, önállóan toilettre járnia.
Minden óvoda házirendjében (és legtöbbször a bejárati ajtón is), melyet év elején a szülőne alá kell írnia, megjelenik ez a mondat: Az ÓVODA NEM GARDERIE, tehat nem gyerekmegőrző. Az iskola kezdet es annak befejezte bibliai fontosságú, késni nemcsak hogy nem illik, hanem egyszerűen nem tudod bevinni a gyereket az intézménybe, mert a kapuk es ajtók zárva vannak. Az ebéd és az azt követő játék idő (11.45-13.30.) szabad, két lehetőség biztosított a szülőknek. Vagy hazamegy a gyerek enni, de ha a szulők nem tudják ezt megoldani, lehetőség van az óvodában ebédelni.  A kapuk pontosan 15 percet állnak nyitva a szülők előtt. 1-2 késés még belefér, de a 3. eset után már csúnyán néznek a szülőre, aki rossz példát mutat gyermekének, nagyon gyorsan assistante sociale előtt találhatja magát az ember, vagy egyszerűen kötelezik az iskola előtti vagy utáni periscolaire igénybevételére, és annak kifizetésére (periscolaire, gyermekfelügyelet iskola előtt és után a gyermek korának megfelelő játékos programokkal) Az óvodák nagyon tiszták, minden csoportnak van dadusa, aki az óvónő segítője. Egy átlag csoportban 25-30 gyerek található (ennyit az önállóságra nevelés fontosságáról:) A napok számomra néha (nyilván a gyerekek számára állandóságot és biztonságot adva) túl szervezettek. Percről percre napról napra előre megadott órarend szerint haladnak, mely játékos formában de a gyerekek számára érthetően kint van a falon, és persze a szülőket is így tájékoztatják az "órarendről". Az írás, matematikai, koncentrációt igénylő feladatokat délelőtt, a szabadabb, kreativitást, mozgást segitő foglalkozások délutáni csendes pihenő után történnek. Csendes pihenő alól kivételt élveznek a nagycsoportosok, akik ez alatt az idő alatt az iskola előkészítő foglalkozásokat végzik. 
ecole mater
Az óvoda körzetileg, lakhely szerint meghatározott, az önkormányzatnál kell bejelentkezni. Az óvoda díja ingyenes, természetesen az étkeztetésért, illetve a periscolaire szolgáltatásért fizetni kell, de ezek díja változó a gyermek szociális hátterét figyelmbe véve (a szülő(k) együttes éves keresete alapján, "létra" rendszerben).  
És akkor most jön, amitől minden magyar anyuka a szívéhez kap amikor meglátja, és értetlenül forgatja majd a fejét.
Nylván léteznek helyi sajátosságok, de az óvodák ezt kérik iskolakezdésre:
- 4 igazolványkép
1 csomag papírzsebkendő
1 csomag popsitörlő
1 váltócipő
1 váltás ruha (WC baleset esetére, bugyi, zokni, nadrág)
1 kispárna

Hö. Igen, jól látjátok magyar anyukák. Itt nincs ágynemű és pizsama rendszer. A gyerekek könnyen tisztítható matracon pihennek, a saját kispárnájukkal és meg kell tanulniuk vigyázni a ruháikra (természetesen a kicsik kapnak előkét az étkezésnél) de a középső és nagycsoportosoknak tudniuk kell használni a szalvétát, és nemigen illik leenni magukat.

És akkor már hallom is lelki füleimmel, hogy és "mesélj a magán ovikról. Ha az állami ovi ilyen szuper, akkor biztos a magán ovi az valami nagyon elit dolog."
Fiúk, lányok, az itt nincs. Legalábbis nem olyan rendszerben, mint Magyarországon, és még az elitista francia szülők sem pártolják. Először is mert ebben a  kórban még nem "teszik a pénzt" a gyerekbe, hiszen fizetnek éppen elég adót, hogy megfelelő színvonalú képzést kapjanak a  kicsik, megfelelő környezetben. És lássuk be az állami óvoda rendszer Franciaországban magas színvonalú.
Léteznek alapítványi óvodák, mint pl. a Montessori óvoda illetve  a nemzetközi iskolák indítanak óvodai osztályokat. De minimális az osztályok száma és létszáma a fentiek ismeretében, és főleg külföldi gyerekek látogatják. 

Ezt ide teszem a végére és jó lesz végszónak, illetve bevezetőnek az általános iskolai oktatáshoz:
En France, existent aussi des établissements privés: un éléve sur six est scolarisé dans ce systéme. Ces etablissments sont payants et, dans les majorité des cas, catholiques. Certains sont sous contrat avec l État, c est á dire qu ils suivent les programmes des etablissments publics et que l Etat prend en charge le salaire des enseignants.
Franciaországban létezik privát oktatás is: 6 gyermekből 1 tanuló ilyen intézményben tanul.  Ezek az iskolák fizetősek, és többségében katolikus. Jellemzően a Köztársaság felügyelete alatt, a nemzeti tantervet követve, az oktatóknak közalkalmazotti fizetést és jogokat biztosítva. 
Hagyom hogy ezt jól megrágjátok, elgondolkozzatok rajta, és kiváncsi vagyok a véleményetekre. 
Jó rágcsálást, találkozunk holnap és bevezetlek titeket az általános iskola rejtelmeibe. :D 

Megjegyzések