Az alsos iskolataska
Mire a gyerkőc eljut az iskolába, már
felkészült a tanulásra. Már nagycsoportos óvodásként többször meglátogatja az általános iskolát különböző
programok keretében.
Mi, magyarok valahogy félve indítjuk a gyereket az iskola
felé, gondolom ebben az is közrejátszik, hogy mióta az eszemet tudom augusztus
utolsó hetétől az iskolakezdésig mindenki a magyar popkultúra eme remekét
nyomatja (amit persze én is imádok és fújom kívülről), és hát a szövege sok minden, csak nem kifejezetten pozitítv
kicsengesű, mármint az iskolára nézve.
És mennyivel másképp néz ez ki
Franciaországban, ahol az újságíró kérdésére így válaszol a tanár:
„Sok gyereknek ez kifejezetten egy szép
és izgalmas nap. A stresszt csökkenti, ha a szülők és a gyerekek nyugodt
hangulatban beszélnek az iskoláról. Ha a szülők aggódnak a nyaralás végén,
akkor a gyereknek is nehéz lesz elkezdeni az új tanévet.”
És persze a másik érdekelt felet, a
kölköket is megszólaltatta a TF1 riportere, akiket végig kísér a stáb a
fodrásztól az iskolatáska választásig. A gyerekek örömmel, izgalommal várják a
sulit, és még lebiggyesztett szájjal az egyik meg is jegyezte: "Úgysem volt túl
jó idő nyáron, akkor már a suliban jobb, ott vannak a barátaim meg a tanító nénim, akit nagyon szeretek.”
Na kérem, tehát iskolába, alsó
tagozatba megy a gyerek. Fogadjunk, hogy magyar anyu apu már megint a szívehez
kap, ha a következőket olvassa. Én, amióta ebben az országan élek tankönyvért
még SOHA egy fillért (bocsánat centet) nem fizettem. Az általános iskola alsó
tagozatában minden füzet, munkafüzet és tankönyv az állam költsége. Ide
tartoznak még az alapvető tanszerek, mint ceruzák, vonalzók biztosítása.
Ebben az évben is a következő listát
kaptam már tavaly év végén most 2. osztályba lépő gyermekem tanév kezdéséhez.
-
iskolatáska
-
tolltartartó
-
1 csomag színes ceruza
-
1 csomag filctoll
-
1 házas ceruzahegyező
-
1 festő ing (apa régi lyukas ingje
tökéletesen megfelelő)
-
torna cipő
-
úszás oktatás: fürdőruha, papucs,
úszósapka, úszószemüveg
Ez a lista egy-két tárgy illetve osztály (pl.
3. 4.-ben nincs kötelező úszás, míg 1.2. és 5. osztályban igen) megyei illetve
iskola szinten változhat. De az alap, a nagy kiadást jelentő iskolaszerek, az alsó
tagozatban biztosítottak az állam által a gyerekek számára.
Ebben az évben a heti 4 napos oktatást, a
legújabb és sokat támadott közktatási törvény alapján felváltja a 4,5 napos
tanítás. A gyerekek reggel H, K, Cs, P napokon 8.00- 15.15.-ig vannak
iskolában, a szerdai napon reggel 9.00-12.-00-ig. Még mindig lehetőséget adnak
a gyerekeknek az otthoni étkezésre délben, de természetesen lehetőség van a
közétkeztetésre (amit már az óvodai oktatásnál jeleztem, a szülő költsége, és
nem mellesleg nagyon finom és egészséges: elő, főételből, sajtból és
desszertből áll).
Abban az esetben, ha a szülők dolgoznak lehetőség van iskola
előtt és után TAP illetve periscolaire igénybevételére. A periscolaire-ről és
annak finanszírozásáról már írtam az óvoda oktatásnál, beszéljünk a TAP-ról,
ami ebben az évben indul. Azért lett életre hívva, hogy a gyerekek, még ha a
szülők dolgoznak is, ugyanúgy részesülhessenek külön plusz kreatív és sport
foglalkozásokban, mint azon társaik ahol pl. az anyuka nem dolgozik, tehát van
ideje és nem mellesleg pénze a külön órák finanszírozására.
Természetesen
még tavaly vérre menő viták voltak jobb és bal oldal között, hogy a
szolidaritás vajon mennyiben tud megmutatkozni egy olyan iskolánál amelynek
politikai hovatarozásától függően önkormányzata több illetve kevesebb
hozzájárulást kap az államtól, az ország melyik részén helyezkedik el, tehát lakosai
mennyi adót tudnak fizetni stb. A TAP kötségeit nem az állam, hanem a helyi önkormanyzatnak és persze bizonyos mértékben (szintén jovedelem függő) a szülőnek kell finanszíroznia, tehát míg egy párizsi iskola a Louvre-ba
tudja vinni a tanulóit délutánonként tárlat látogatásra vagy mondjuk
bábszínházba, addig ezt közép Franciaország eldugott településén csak maximum farm látogatással tudják megoldani, ahol a gyerekek megnézhetik, hogyan készül pl. a helyi sajt.
Lényeg a lényeg, a rendszer nem hibátlan, de nagyban gyermek
központú. Nincs osztályzat alsó tagozatban: A,B, C D betűkkel jelölik a gyermek
teljesítményét és szöveges értékelést kap. Franciaországban megbukni nem „szégyen”,
nem kell lehajtott fejjel járnia a gyereknek. A hozzáállás más, hiszen nem az a
lényeg hogy végig kergessék a gyereket az iskolarendszeren hanem hogy onnan úgy
kerüljön ki, hogy sikerélménye legyen, és megfelelő alapokkal kezdje a következő tanévet.
Holnap, szeptember 2.-án becsöngetnek Franciaország minden óvodájába, általános és középiskolába, gimnáziumba. Holnap folytatom a
sulibemutatást és bevezetlek az iskolatámogatás rejtelmeibe.
http://nemharapaspenot.cafeblog.hu/2014/09/01/az-alsos-iskolataska/
http://nemharapaspenot.cafeblog.hu/2014/09/01/az-alsos-iskolataska/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése